Kuten muutkin nautintoaineet, kahvinkin myynti perustuu pitkälti mielikuviin, jolloin mainonta ja pr-työ ovat tärkeässä osassa.
Ennen Kaupan keskusliikkeillä (TUKO, Kesko, SOK, OTK) oli kaikilla omat kahvimerkinsä. Paulig on ollut näkyvästi liikkeellä pr-työssä eritoten kahvia kaatelevalla kansallispukuisella oikealla Paula-tytöllä.
Ensimmäinen hakuilmoitus v. 1950:
"Jos olette esiintymiskykyinen, hyvävartaloinen ja -ryhtinen, jos luulette omistavanne ns. filmikasvot ja radioäänen, ja jos ikänne on 16-30 vuotta, Teillä on mahdollisuudet tulla valituksi Paula-tytöksi."
No parempi pesti oli hänelle tiedossa kuten tiedetään.
V. 1962 oli hakukriteerit seuraavat, ei lähdettykään enää ihan "pystymetsästä":
"Paula-tytöltä edellytämme kiinnostusta kotitaloutta ja elintarvikealan neuvontatyötä kohtaan, alan opinnot laskemme erityiseksi ansioksi. Hyvän yleissivistyksen, esiintymiskyvyn sekä elokuvaan ja TV:hen soveltuvan viehättävän ulkonäön lisäksi edellytämme 18-24 vuoden ikää ja molempien kotimaisten kielten taitoa, ruotsia vähintään tyydyttävästi."
Paula-tyttönä v. 1969-1973. Pauligin kanssa tehdyssä sopimuksessa oli kohta, jonka mukaan "Paula-tyttö ei kolmeen vuoteen saa seurustella eikä mennä naimisiin kenenkään ihailijansa kanssa."
Paulan tarina Pauligin sivuilla, sieltä löytyy myös kaikki Paulat kautta aikojen.
(Paula-tyttöjen hakuilmoitukset Kotiliesi-lehdistä.)
...ja kahvijuttu jatkuu seuraavaksi mainoskuvilla...
1 kommentti:
Paula-tytöt ovat ihanan nostalgisia. Muistan lapsuudesta, kuinka ihailin niitä kahvipaketeista ja muista mainoksista.
Lähetä kommentti