"NYKYPÄIVÄÄ EI OLISI ILMAN MENNEISYYTTÄ, JA IHMINEN ILMAN MUISTOJA ON RUTIKÖYHÄ"

11. maaliskuuta 2012

Kahvikansalle mainontaa


Kuten muutkin nautintoaineet, kahvinkin myynti perustuu pitkälti mielikuviin, jolloin mainonta ja pr-työ ovat tärkeässä osassa.
Ennen Kaupan keskusliikkeillä (TUKO, Kesko, SOK, OTK) oli kaikilla omat kahvimerkinsä.

Kilpailu markkinaykkösen paikasta oli kovaa näillä suurilla paahtimoilla, mutta perheyritys Paulig vei aina sen ensimmäisen sijan.
Paulig on ollut näkyvästi liikkeellä pr-työssä eritoten kahvia kaatelevalla kansallispukuisella oikealla Paula-tytöllä.

Ensimmäinen hakuilmoitus v. 1950:
"Jos olette esiintymiskykyinen, hyvävartaloinen ja -ryhtinen, jos luulette omistavanne ns. filmikasvot ja radioäänen, ja jos ikänne on 16-30 vuotta, Teillä on mahdollisuudet tulla valituksi Paula-tytöksi."

Hakemuksi oli yli 700, joukossa myös 16 vuotias Armi Kuusela.
No parempi pesti oli hänelle tiedossa kuten tiedetään.

V. 1962 oli hakukriteerit seuraavat, ei lähdettykään enää ihan "pystymetsästä":
"Paula-tytöltä edellytämme kiinnostusta kotitaloutta ja elintarvikealan neuvontatyötä kohtaan, alan opinnot laskemme erityiseksi ansioksi. Hyvän yleissivistyksen, esiintymiskyvyn sekä elokuvaan ja TV:hen soveltuvan viehättävän ulkonäön lisäksi edellytämme 18-24 vuoden ikää ja molempien kotimaisten kielten taitoa, ruotsia vähintään tyydyttävästi."


Mervi Salonen 22-vuotias ylioppilastyttö Jyväskylästä,
Paula-tyttönä v. 1969-1973. Pauligin kanssa tehdyssä sopimuksessa oli kohta, jonka mukaan "Paula-tyttö ei kolmeen vuoteen saa seurustella eikä mennä naimisiin kenenkään ihailijansa kanssa."

Paulan tarina Pauligin sivuilla, sieltä löytyy myös kaikki Paulat kautta aikojen.

(Paula-tyttöjen hakuilmoitukset Kotiliesi-lehdistä.)





...ja kahvijuttu jatkuu seuraavaksi mainoskuvilla...

1 kommentti:

Sanne kirjoitti...

Paula-tytöt ovat ihanan nostalgisia. Muistan lapsuudesta, kuinka ihailin niitä kahvipaketeista ja muista mainoksista.