"Olkaa hyvät ja sammuttakaa autonne moottori pysäköidessänne autonne ruokatavarakaupan eteen siksi aikaa jolloin olette itse ostoksilla. On hyvin yleistä, että auton annetaan käydä tyhjäkäyntiä kaupan edessä, jolloin pakokaasut tunkeutuvat sisään kauppaan. Kerran olen nähnyt kun auto jätettiin tyhjäkäynnille, vaikka vieressä oli vauva vaunuissa ja toisen kerran, vaikka vieressä oli pyörätelineeseen sidottu pieni koiranpentu."
***
"Haluaisin kysyä niiltä henkilöiltä, jotka tekee ostoksensa autolla. Eikö sitä autoa voi sammuttaa kaupan pihassa. Nyt kun taas talvi on tulossa, niin pakokaasuja on kauppojen pihat täynnä. Mene sinne sitten pienten lasten kanssa. Ne pienet naperot, jotka istuu pulkassa tai kelkassa, joutuu ne pakokaasut enimmäkseen nielemään. Jos auto on niin huono, ettei sitä hetkeksi voi sammuttaa, niin eikö ole viisampaa jättää se kotiin."
Yleisönosastolta poimittua Kauppa ja koti -lehdessä 1973
50-luvun lasten -ne kuuluisat suuret ikäluokat-, ja varsinkin poikien, mieliharrastus oli kahvipaketeista saatujen autokuvien keräily ja vaihtaminen.
Peräti seitsemän kahvipaahtimoa julkaisi yhteensä yksitoista autoaiheista keräilykuvasarjaa vuosina 1954-55.
Suosituin oli kuitenkin Pauligin autosarja, sisältäen 216 kuvaa.
Kun miettii aikaa, kahvi oli silloin kallista eikä sitä turhanpäiten juotu. Siinäpä sai sitten odotella tovin uutta kahvipakettia ja uutta kuvaa. Nopeamman menekin toivossa poikaset saattoivat kaataa kahvinporoja jopa likaämpäriinkin.
Nähtävästi vanhempien vastustuksesta autokorttivillitys jäikin lyhytikäiseksi.
Uusintapainoksia on putkahdellut jos jossakin yhteydessä,
mutta parhaat ovat Minimoin julkaisemat
ilmaiset postikortit (kuvissa, ovat omiani) 90-luvulta.
Kääntöpuolella on aina joku lyhyt mainosjuttu/fakta Pauligista.
Automerkkien oikea ääntäminen oli hallussa,
olihan kuviin kirjoitettu ääntämisohje.
Lisää tietoa suomalaisista autoaiheisista keräilykuvista (muistakin kuin kahvipakettien), Jukka Vesterisen
kirjassa Autokuvien kulta-aika.
Vanhasta tykkää meidän perheessä muutkin. Isännän ylpeys on Volkswagen Kupla vm. 1956.
Innokkaana autoharrastajana on rakentanut sen itse vanhasta raadosta, josta ei ollut jäljellä juuri muuta kuin koppa. Rakentaminen alkoi v. 2005 ja viime kesänä auto oli vihdoin ajokunnossa ja katsastettiin. Mutta vasta tänä kesänä on varsinaisesti ollut tienpäällä ajossa.
Autoon osat on haalittu ympäri Suomea ja maailmaa, työtunteja takana ainakin yli tuhat.
Kaunis on.
Alkutilanne
Ovaalin muotoiset takaikkunat tehtiin Kupliin vuosina 1953-57.
70-luku oli myös autoilun vuosikymmen, autojen määrä kasvoi kohisten ja uusia automerkkejä ilmaantui markkinoille.
Minun automuistoni liittyy vahvasti viininpunaiseen Ladaan, sillä se on ensimmäinen auto jonka muistan meillä olleen.
Lada olikin merkittävä automerkki siihen aikaan ja sitä rekisteröitiinkin käyttöön eniten kaikista autoista 70-luvulla. Se oli useana vuonna täällä eniten myyty automalli.
”Lähtee käyntiin kuin palmun alta”- sanottiin kun kovatkaan pakkaset ei autoa hyydyttäneet.
Ajokulttuuri oli aika hurjaa ja vaarallista, tiet mutkaisia, huonossa kunnossa (sorateitä) ja nopeusrajoituksia ei aluksi ollut. Autojen turvavarustus oli mitätöntä nykymittapuun mukaan.
Liikenneonnettomuuksissa kuoli tuhat henkeä vuodessa.
(Vertailuksi v. 2008 344 ihmistä, kun autojen määrä on lisääntynyt 70-luvusta lähes parilla miljoonalla.)
Autoilun vaaroista ruvettiin kyllä jo valistamaan mm. telkassa pyörineillä tietoiskuilla.
Määräyksiä: 1974 säädettiin perusnopeus 80km/h.
1971 uusissa autoissa etupenkkien turvavyöt pakolliseksi varusteeksi mutta vasta 1975 niiden käyttöpakko. Asenteet turvavyön käytössä olivat vielä kovin vastahankaisia.
1977 moottoripyöräilijöiden kypäräpakko.
Turvaistuimia ei lapsilla silloin vielä käytetty minkäänlaisia ainakaan meilläpäin, takapenkillä heiluttiin miten milloinkin ja pidettiin etupenkkien selkänojasta kiinni mutkatiellä. Tai oltiin polvillaan penkillä ja katseltiin takaikkunasta ulos.
Mutta niitä turvaistuimia sentään oli saatavilla, kuvassa Anttilan myymä malli.
Tässä Elävän arkiston tietoiskussa näytetään miten vauva matkustaa ”turvallisesti” vuonna 1976.
Laukku vielä pönkäksi kopan eteen. Tosipaikassa vauva lentäisi kyllä kuin leppäkeihäs... (Huom, linkki ei enää toimi, enkä löytänyt ko. tietoiskuakaan enää arkistosta.)
Siitä erikoinen mainos, että autoa ajaa nainen, kun autoja myytiin mainoksissa vielä tuolloin pääasiassa miehille.
Palkintona auto. No mikä ettei.
Kotimaista autoteollisuutta edusti Saab.
Myydyimmät uudet autot
1971 : Fiat
Toyota
Ford
1979 :
Datsun
Fiat
Lada
Lisää tietoa automerkeistä ja autoilusta löytyy
tietokirjasta Auto 70-luvulla.
Ei sponsoreita, ei rahallista korvausta, ei blogiportaaleja, vaan blogi on itsenäinen ja aito oman ajattelun ja kirjoittelun tuotos.
2013 PARAS VINTAGEBLOGI EHDOKAS
SEURAA INSTAGRAM
Search Haku tästä blogista
kuvien kopiointi
Omistamieni valokuvien kaikenlainen edelleenlevittäminen ja julkaisu internetissä tai muualla ilman lupaa on kielletty ! Hyvä tapa on linkittää tänne, ja kertoa lähde.